Toronto Film Festivali kapsamında bu yıl özel bir ‘Şehirden Şehire: İstanbul’ bölümü düzenleniyor bildiğiniz gibi. Bu durumun ışığında da dün (16 eylül) akşam (daha doğrusu Türkiye saatiyle sabaha karşı ikide) bir bilgilendirici panel, izleyicilerle buluştu. Konuşmacı olarak yönetmenlerimiz Reha Erdem, Pelin Esmer ve Seren Yüce ile sinema eleştirmeni Yeşim Tabak’ın Türkiye’yi temsil ettiği bu etkinlikte, Kanada’da çalışan Amerikalı akademisyen Richard Florida da hazır bulundu. Genelde İstanbul’un kentleşme sürecindeki açmazlar ele alınırken, sinemanın bunu ne kadar değişik bir şekle soktuğu da masaya yatırıldı.

Organizasyonda özellikle Reha Erdem’in konusuna hakim tavrı dikkat çekerken, yönetmenin 90’lar ekolünün ne kadar yenilikçi bir yüzü olduğu bir kez daha açığa çıktı. Öyle ki “Hayat Var”daki (2008) masalsı lağım portresinden “A Ay”daki (1996) tarihi yapının korkutuculuğuna uzanan son derece ilginç portrelemeler çıkarttı yönetmen şu zamana dek.

Reha Erdem’in tecrübesi ortaya çıktı

Zaten bunu da ‘İnsanı anlatmak istiyorum ben. Genelde günümüz toplumunda ve sinemasında bu bakışın olmaması beni üzüyor’ diyerek özetliyor bu görüşünü. Geçtiğimiz hafta Venedik Film Festivali’nden “Çoğunluk” (2010) filmiyle Genç Aslan ödülüyle dönen Seren Yüce’nin genel bakışı, Pelin Esmer’in ise oturmamış görüşleri, onların ‘sinemada henüz yol alması gereken genç yönetmenler’ olduklarını açığa çıkardı adeta…

Kanımca da TÜRSAK’ın katkısıyla düzenlenen 15 filmlik Türk filmi seçkisi ve bu panel daha çok Torontolu izleyicileri ilgilendiren bir yapıya sokulmuş. Bunun yanında Kanada ile Türkiye veya Toronto ile İstanbul’u buluşturma açısından da bir ‘merkez noktası’ olarak öne çıktı daha çok. Zaten paneli idare eden festivalin yardımcı yönetmeni Cameron Bailey de bu fark üzerine gitmeye çalıştı.

Türkiye’nin bir mikroportresi olarak İstanbul

Ancak bizim açımızdan genel geçer sonuçlar çıktı. Kanımca yabancı uyruklu organizatör ve sinema eleştirmeni arkadaşlarımla da konuşunca ‘Türkiye’nin ne farklı yönleri var. Hepsinin arası da uçurum. Nasıl olabiliyor bu?’ sorunsalının bir mikroportresi İstanbul.

Bu sebeple kenar mahallelerde geçen “40” (2009), “Bahtı Kara” (2010) gibi eserlerin yanında “Uzak” (2002) gibi daha zengin semti merkez alan yapıtların da öne çıkması önemli bu seçkide. Fazlasıyla da o amaçlanmış ‘şehir’ meselesinin üzerine giderek…

Toronto, İstanbul’a göre küreselleşmesini daha iyi tamamlamış bir şehir

Panelde bu açılımın devamında tartışılan ana konu ise bir hayli dikkat çekici sosyolojik bir meseleye açıldı. Öyle ki Kanadalı halk ve bilirkişiler İstanbul’u değişimini tamamlamamış bir global metropol olarak görüyorlar.

Bunun da sebebi içinde yaşadıkları Toronto’nun bu açıdan her türlü yapısını sağlam oturttuğu için ayaklarını sağlam basan bir şehir olması. Bu açıdan bakınca yabancıların ilgisini çekiyor İstanbul. Zaten esasen ‘İstanbul – A Conversation’ (İstanbul: Bir Konuşma) paneli bu sebeple yararlı oldu ve sinemamızı ve ülkemizi dünyaya tanıttı.
    
keremakca@haberturk.com

Değerli Haberturk.com okurları.

Haberturk.com ekibi olarak Türkiye’de ve dünyada yaşanan ve haber değeri taşıyan her türlü gelişmeyi sizlere en hızlı, en objektif ve en doyurucu şekilde ulaştırmak için çalışıyoruz. Yoğun gündem içerisinde sunduğumuz haberlerimizle ve olaylarla ilgili eleştiri, görüş, yorumlarınız bizler için çok önemli. Fakat karşılıklı saygı ve yasalara uygunluk çerçevesinde oluşturduğumuz yorum platformlarında daha sağlıklı bir tartışma ortamını temin etmek amacıyla ortaya koyduğumuz bazı yorum ve moderasyon kurallarımıza dikkatinizi çekmek istiyoruz.

Sayfamızda Türkiye Cumhuriyeti kanunlarına ve evrensel insan haklarına aykırı yorumlar onaylanmaz ve silinir. Okurlarımız tarafından yapılan yorumların, (yorum yapan diğer okurlarımıza yönelik yorumlar da dahil olmak üzere) kişilere, ülkelere, topluluklara, sosyal sınıflara ırk, cinsiyet, din, dil başta olmak üzere ayrımcılık unsurları taşıması durumunda yorum editörlerimiz yorumları onaylamayacaktır ve yorumlar silinecektir. Onaylanmayacak ve silinecek yorumlar kategorisinde aşağılama, nefret söylemi, küfür, hakaret, kadın ve çocuk istismarı, hayvanlara yönelik şiddet söylemi içeren yorumlar da yer almaktadır. Suçu ve suçluyu övmek, Türkiye Cumhuriyeti yasalarına göre suçtur. Bu nedenle bu tarz okur yorumları da doğal olarak Haberturk.com yorum sayfalarında yer almayacaktır.

Ayrıca Haberturk.com yorum sayfalarında Türkiye Cumhuriyeti mahkemelerinde doğruluğu ispat edilemeyecek iddia, itham ve karalama içeren, halkın tamamını veya bir bölümünü kin ve düşmanlığa tahrik eden, provokatif yorumlar da yapılamaz.

Yorumlarda markaların ticari itibarını zedeleyici, karalayıcı ve herhangi bir şekilde ticari zarara yol açabilecek yorumlar onaylanmayacak ve silinecektir. Aynı şekilde bir markaya yönelik promosyon veya reklam amaçlı yorumlar da onaylanmayacak ve silinecek yorumlar kategorisindedir. Başka hiçbir siteden alınan linkler Haberturk.com yorum sayfalarında paylaşılamaz.

Haberturk.com yorum sayfalarında paylaşılan tüm yorumların yasal sorumluluğu yorumu yapan okura aittir ve Haberturk.com bunlardan sorumlu tutulamaz.

Haberturk.com yorum sayfalarında yorum yapan her okur, yukarıda belirtilen kuralları, sitemizde yayınlanan Kullanım Koşulları'nı ve Gizlilik Sözleşmesi'ni peşinen okumuş ve kabul etmiş sayılır.

Bizlerle ve diğer okurlarımızla yorum kurallarına uygun yorumlarınızı, görüşlerinizi yasalar, saygı, nezaket, birlikte yaşama kuralları ve insan haklarına uygun şekilde paylaştığınız için teşekkür ederiz.

BU EKRANI KAPATMAK İÇİN TIKLAYIN!
SEN DE DÜŞÜNCELERİNİ PAYLAŞ!(0)
* Yorum kurallarını okumak için tıklayınız!