Ülkemizde patlayan ‘romantik-komedi’ türünün şu ana kadar ki en önemli örneklerinden biri. Mert Fırat ile Saadet Işıl Aksoy’un iddiasız oyunculukları, uyumları ve samimiyetleriyle yüreklerimizi kavrayan rahat izlenir bir film “Başka Dilde Aşk”. Belki gözü çok yükseklerde değil ancak İlksen Başarır gibi tür sinemasının içinde ‘Amerikan klasik sinemasının film grameri’ni benimseyecek bir yönetmenin çıkışını müjdeliyor.

Sinemada görme özürlüleri veya duyma özürlüleri ele almak bir hayli zordur. Öyle ki bu ikisini engel olarak tanımlayan da tanımlamayan da var olduğu gibi, bir diğer taraftan da onların ‘gerçek anlamda özürlü’ vatandaşlarla karıştırılmaması gerekir. Yani aradaki dengeyi tutturmak esastır. Zaten bu konuda sinema tarihinin derinliklerine inip, ‘akıl hastanesi filmleri’nin ahlaki boyutunu incelediğimiz hiç de doğru yerlere varmayız.

Samimi bir romantik-komedi

Ancak görme ve duyma engelli olmanın aslında yaşam işlevlerini fazla kaybettirmediğinin üzerine gitmek önemlidir. Aslında bu konuyla ilgili daha önce çekilen “Kadın Kokusu” (“Scent of a Woman” (“Profumo di Donna”, 1974) ve “Körlük” (“Blindness”, 2008) gibi ilginç ve başarılı eserler de var. Ezel Akay’ın asistanlığından gelse de burada ilk sinema filmine imza atan İlksen Başarır ise bir bireyi sağır ve dilsiz olan bir aşk hikayesinin yolunu sürüyor. Bunu yaparken filmin tamamına yakınında romantik-komedi tonunun peşine düşüyor aslında.

“Başka Dilde Aşk” için 2008’de Murat Şeker’in “Aşk Tutulması” ile başlattığı, bu sezon ise “Aşk Geliyorum Demez”, “Romantik Komedi”, “Sizi Seviyorum” gibi örneklerle patlayan romantik-komedilerin en samimi örneklerinden biri denebilir. Öyle ki İlksen Başarır, Amerikan klasik sinemasının film gramerini kullanan bir isim. Amacı hikaye anlatmak. Bu amacı doğrultusunda da diyaloglar ve oyunculuklar konusunda yoğun çaba harcadığı belli oluyor.

Film, sosyal meselesi ile ise Amerikan bağımsız sinemasında üretilen felsefik romantik-komedilerin tonunu izliyor. Tabii bu durumu Beyoğlu’nun dolaylarında geçmesiyle de süslüyor elbette. Başarır, daha filmin açılış jeneriğindeki hızlı kurgudan itibaren hikaye anlatmayı seçiyor. Romantik-komediye uygun tempo yükseltme sekanslarından iki-üç tane kullanması ve sürekli açı-karşı açı tekniğini benimsemesi de bu durumu kanıtlıyor aslında.

Mert Fırat-Saadet Işıl Aksoy ikilisinin uyumu inandırıcılığı getiriyor

Bu sebeple de filmi Mert Fırat-Saadet Işıl Aksoy ikilisinin samimi ve şirin uyumu üzerinden incelemek lazım daha çok. Her ikisinin iş arayışlarını ve duymayanlara yapılanları inceleyerek ise  alttan alta bir hiciv tonu da taşıyor eser. Tabii bu yolunda başarıya ulaşmak isterken hikayesinden de asla kopmuyor. İkisinin de birbirlerinin farklı ortamlarına alışma sürecini zekice veriyor öyle ki. Bu konuda da ‘sömürme engeli’ne takılmıyor.

Tabii Başarır’ın senaryosunu kurarken komşu karakterleri ile devrimci call center görevlilerinin gösterisi gibi yan öyküleri iyi bir şekilde yerleştiremediğini de eklemek lazım. Bu da zaten en iyi ilk filmde bile ‘çok fazla derdi olan yönetmenler’in klasik zaaflarından biridir. Bu sebeple burada HD’nin beyaz tonuyla gelen gerçekçiliğe, samimiyete ve tempoya ayak uydurup gülmek, ağlamak ve kendi aşklarımızı hatırlamak önerebileceğim esas nokta...

Açılışını Altın Portakal’da yapması Türkiye’deki çarpık sistemin bir göstergesi

Öyle ki film hem Başarır gibi ana akım sinemaya hakim bir yönetmenin doğuşuna öncülük ediyor hem de romantik-komedi denemelerimizde “Romantik-Komedi” ile birlikte ilk iki sırayı paylaşıyor. Böylece İlksen Başarır isminin de ‘hikaye anlatma sineması’nda çokça anılacağını müjdeliyor.

İşin ilginci bu filmin açılışını Antalya Film Festivali’nde yaptıktan sonra vizyona girmesi. Öyle ki Türkiye’de sistem tersine işliyor. Halbuki Başarır’ın sinema dilinin popüler tür sineması üreten diğer yerel yönetmenlerden çok da bir farkı yok. ‘Bildik isim’ değil de ‘role yakışan isim’ oynattığı için sistem mağduru olmuş anlayacağınız...

Diğerleri...

“Lanetli Ev” (“The Haunting in Connecticut”), perili ev filmi severleri efektleriyle tatmin edebilecek bri eser. Ancak bence alt tür adına eski bir deneme. Korkutma güdüsünde yoksun bir yapıt olarak olduğu yerde kalıyor. Ünlü İngiliz yönetmen Mike Leigh’in iki Oscar adaylığı kazanmış filmi “Daima Mutlu” (“Happy-Go-Lucky”) ise ‘Sosyal Gerçekçi Hayat Güzeldir’ tanımıyla anılabilir. Başrol oyuncusu Sally Hawkins’in başarılı performansıyla dikkat çekiyor daha çok. Yönetmenin kariyerinde yukarıları zorlayamıyor.

Orhan Eskisoy ve Özgür Doğan’ın imzasını taşıyan “İki Dil Bir Bavul”, Türkçe bilmeyen Kürt çocukların bulunduğu bir okulda ‘öğretmen-öğrenci ilişkisi formülü’nün yolunu sürüyor. Bunu yaparken belgesel estetiğini benimsemesi ve amatör oyuncularla ilerlemesi samimiyet ve düzgün mesaj dışında bir şey katmıyor bu bol ödüllü filme...

Louis De Funes koleksiyonumuza üçüncü set de eklendi!

Daha önce A.E. Film’in iki Louis de Funes box seti çıkardığını biliyor hepimiz. Fransa’nın Kemal Sunal’ı adıyla anılabilecek olsa da esas durum komedilerinin aranan ismi Funes. Bu sefer de son dönem filmleri ile arşivlerimize giriyor sanatçı. “Oyunbozan” (“La Zizanie”, 1978), “Kanat” (“L’Aile ou La Cuisse”, 1976) ve “Lahana Çorbası” (“La Soupe aux Choux”, 1981), Claude Zidi gibi hala film çeken bir komedi yönetmeninin de imzasını taşıyan eğlenceli eserleri oyuncunun.

Bunlardan ilkinde evine fabrikasındaki makineleri sokan Funes, eşinin serasını da darmadağın ediyor. Böylece bir evlilik komedisi de start almış oluyor. Üçüncüsünde her komedyenin ‘uzaylı ile ilişkisi’ meselesi, çok sevdiği lahana çorbası için Funes’in canlandırdığı köylünün kapısını çalan uzaylının varlığıyla canlandırılıyor. İkincisi ise gurme bir adamın fast foodçu bir iş adamı ile savaşını anlatıyor. Özellikle “Oyunbozan”a dikkat derim.

 
Kerem Akça’nın Önerdiği 15 DVD:
 
1-Sessizlik (Tystnaden/The Silence)
2-Bloom Kardeşler (The Brothers Bloom)
3-Aşkın (500) Günü ((500) Days of Summer)
4-Kana Susadım (Jennifer’s Body)
5-Acı Aşk
6-Cennetin Kapısında (Valhalla Rising)
7-Kış Işığı (Nattvardsgästerna/Winter Light)
8-Büyük Aşk (Chanel Coco & Igor Stravinsky)
9-Louis De Funes: Son Dönem Filmleri
10-Sihirli Taş (Shorts)
11-Başka Dilde Aşk
12-Fame (2009)
13-Oyuncu (Gamer)
14-Pek Yakında (Coming Soon)
15-İki Dil Bir Bavul

Not: Liste, son 2 ayda çıkan DVD’lerden oluşturulmuştur. Her hafta güncellenecektir.

keremakca@haberturk.com

KEREM AKÇA'NIN DİĞER YAZILARI İÇİN TIKLAYIN


 

Değerli Haberturk.com okurları.

Haberturk.com ekibi olarak Türkiye’de ve dünyada yaşanan ve haber değeri taşıyan her türlü gelişmeyi sizlere en hızlı, en objektif ve en doyurucu şekilde ulaştırmak için çalışıyoruz. Yoğun gündem içerisinde sunduğumuz haberlerimizle ve olaylarla ilgili eleştiri, görüş, yorumlarınız bizler için çok önemli. Fakat karşılıklı saygı ve yasalara uygunluk çerçevesinde oluşturduğumuz yorum platformlarında daha sağlıklı bir tartışma ortamını temin etmek amacıyla ortaya koyduğumuz bazı yorum ve moderasyon kurallarımıza dikkatinizi çekmek istiyoruz.

Sayfamızda Türkiye Cumhuriyeti kanunlarına ve evrensel insan haklarına aykırı yorumlar onaylanmaz ve silinir. Okurlarımız tarafından yapılan yorumların, (yorum yapan diğer okurlarımıza yönelik yorumlar da dahil olmak üzere) kişilere, ülkelere, topluluklara, sosyal sınıflara ırk, cinsiyet, din, dil başta olmak üzere ayrımcılık unsurları taşıması durumunda yorum editörlerimiz yorumları onaylamayacaktır ve yorumlar silinecektir. Onaylanmayacak ve silinecek yorumlar kategorisinde aşağılama, nefret söylemi, küfür, hakaret, kadın ve çocuk istismarı, hayvanlara yönelik şiddet söylemi içeren yorumlar da yer almaktadır. Suçu ve suçluyu övmek, Türkiye Cumhuriyeti yasalarına göre suçtur. Bu nedenle bu tarz okur yorumları da doğal olarak Haberturk.com yorum sayfalarında yer almayacaktır.

Ayrıca Haberturk.com yorum sayfalarında Türkiye Cumhuriyeti mahkemelerinde doğruluğu ispat edilemeyecek iddia, itham ve karalama içeren, halkın tamamını veya bir bölümünü kin ve düşmanlığa tahrik eden, provokatif yorumlar da yapılamaz.

Yorumlarda markaların ticari itibarını zedeleyici, karalayıcı ve herhangi bir şekilde ticari zarara yol açabilecek yorumlar onaylanmayacak ve silinecektir. Aynı şekilde bir markaya yönelik promosyon veya reklam amaçlı yorumlar da onaylanmayacak ve silinecek yorumlar kategorisindedir. Başka hiçbir siteden alınan linkler Haberturk.com yorum sayfalarında paylaşılamaz.

Haberturk.com yorum sayfalarında paylaşılan tüm yorumların yasal sorumluluğu yorumu yapan okura aittir ve Haberturk.com bunlardan sorumlu tutulamaz.

Haberturk.com yorum sayfalarında yorum yapan her okur, yukarıda belirtilen kuralları, sitemizde yayınlanan Kullanım Koşulları'nı ve Gizlilik Sözleşmesi'ni peşinen okumuş ve kabul etmiş sayılır.

Bizlerle ve diğer okurlarımızla yorum kurallarına uygun yorumlarınızı, görüşlerinizi yasalar, saygı, nezaket, birlikte yaşama kuralları ve insan haklarına uygun şekilde paylaştığınız için teşekkür ederiz.

BU EKRANI KAPATMAK İÇİN TIKLAYIN!
SEN DE DÜŞÜNCELERİNİ PAYLAŞ!(0)
* Yorum kurallarını okumak için tıklayınız!